“El canvi sense renovació en la Universitat no és realista”

2018-03-05T16:50:10+00:0005/03/2018|
 Vicent titlla de “oportunista” i “sense credibilitat” el discurs de Mestre sobre la política de gènere

El candidat a rector, Vicent Martínez, ha tancat aquest dilluns la campanya electoral en el campus de Burjassot i ha demanat a la comunitat universitària el seu vot per a poder dur a terme el canvi segur que necessita la Universitat, “únic camí possible –ha dit- per a solucionar els problemes als quals la institució s’ha vist abocada durant els últims anys”.

En un acte celebrat en la Facultat de Farmàcia, s’ha congratulat que a meitat de la campanya l’altra candidatura haja incorporat al seu discurs la idea del canvi: “Ara parlen de canvi realista, nosaltres de canvi segur, però el que ells no poden dir és que eixe canvi està necessàriament unit a la renovació, perquè un canvi sense renovació no és realista”, ha ressaltat després d’insistir que “la renovació és imprescindible i per açò, quan elaborem els estatuts, apostarem per la renovació perquè ningú es perpetuara en els càrrecs”.

D’altra banda, Vicent ha abordat la qüestió del gènere dels candidats i ha qualificat de “oportunista” i “sense credibilitat” el discurs que la professora Mestre intenta transmetre sota el lema “ara toca rectora”. En aquest sentit, ha ressaltat que “clar que està bé que existisquen rectores en les universitats, però s’ha preguntat “per què fa vuit anys no tocava rectora quan la professora García Benau es va enfrontar en una segona volta electoral amb l’ara rector Esteban Morcillo”.

Per què fa 8 anys no i ara sí?

“La resposta és senzilla, -ha explicat- ja que en aquell moment la candidata que ara vol seguir governant la Universitat optava a vicerectora en l’equip que encapçalava un home, i no li convenia apel·lar a la qüestió del gènere del candidat”. “Si tan dolent era per a la Universitat no tenir una dona rectora després de cinc segles, fa vuit anys va tenir l’oportunitat de reivindicar-ho, però llavors no era l’argument i ara sembla que sí, per la qual cosa apel·lar a la qüestió del gènere manca en aquest moment de credibilitat”, ha afegit.

Vicent s’ha referit també a l’afirmació realitzada per la professora Mestre en el saló d’actes del rectorat la nit electoral del passat dia 22 quan va dir que era la primera dona que arribava a la recta final d’unes eleccions a rector. “Tots ens quedarem bocabadats i sorpresos per aquella falsedat, però en lloc d’assumir el seu error, es va reiterar en la seua equivocació, i una rectora ha de tenir suficient autoritat moral i ètica per a reconèixer un error”, ha afirmat el candidat, per a qui “l’equilibri s’ha de trobar entre l’autocrítica, que en aquesta casa no es practica, i la autoindulgencia, que en aquesta casa és infinita”.

Les dades desmenteixen a la candidata

Més endavant ha ressaltat la importància de realitzar una política de gènere i s’ha referit al suport rebut aquests dies per les dones que formen la Comissió Dona i Astronomia de la Societat Espanyola d’Astronomia (SIGA), constituïda en 2009 i de la qual el candidat a rector va ser durant molts anys l’únic home que va formar part de la mateixa.

Les polítiques de gènere es realitzen en la pràctica “i les dades no demostren –ha asseverat- que la vicerectora de Professorat haja realitzat una política de gènere durant aquests anys”. Una afirmació que Vicent ha contrastat en assenyalar que si en els últims quatre anys el nombre de catedràtics i titulars d’universitat s’ha reduït en set punts percentuals, aquesta reducció és encara més significativa pel que fa a les dones. O també en el cas de professores associades, el nombre de les quals s’ha incrementat i, per tant, estan ocupant llocs més precaris. “Nosaltres comptem amb una candidatura que és realment positiva i contundent quant a les polítiques de gènere, no volem basar-nos en qüestions que siguen oportunistes i, sobretot, no volem banalitzar un fet en el qual estem plenament compromesos”, ha afegit.

Propostes i exigències

D’altra banda, Vicent ha reiterat les seues propostes destinades a millorar les condicions de treball i la formació del personal d’administració i serveis, ha detallat com des del primer dia havia plantejat propostes “que d’haver-se aplicat ja estaria desconvocada la vaga dels professors associats”, ha enumerat diferents reivindicacions dirigides als estudiants –baixada de les taxes també per a la segona i tercera matrícula, programa de beques, flexibilització de les matrícules, creació d’espais de convivència en els quatre campus-, i s’ha compromès a realitzar una política de personal per a rejovenir la plantilla, potenciant les places de professors visitants, d’ajudants i d’ajudants doctores.

Per a concloure, Vicent ha manifestat la necessitat que la Universitat pose més pes en les seues reivindicacions en afirmar que “no podem seguir sent els que col·loquem l’escenari en el ‘govern del Botànic’ o en el ‘pacte de la Nau’, els que posem gratis l’escenari, ells es fan la foto i després ens abandonen”. “Açò ha de canviar –ha dit- amb una política de bones relacions, però també amb una política d’exigència, i eixa exigència solament es pot realitzar si assumim les nostres responsabilitats, si complim amb una investigació i una docència de qualitat”.

Un moment de la trobada de Vicent en la Facultat de Farmàcia